Om Wandy Nielsen

Wandy Nielsen blev træner i Midtdjurs Taekwondoklub i 1979 og er i dag cheftræner og formand for klubben. Han er født i 1949 og har været bosat i Midtdjurs i mange år og er her kendt for sit store engagement i Midtdjurs Taekwondoklub.

I 1969 kom Taekwondoen til Danmark. Midtdjurs Taekwondoklub startede i 1976, og d. 27. august 1976 startede Wandy som nybegynder i klubben. Efter tre år blev han træner i klubben og to år senere formand, og han har haft begge hverv siden.

Wandy var den første i Midtdjurs Taekwondoklub, der fik det sorte bælte. Dette skete i Hamburg på Hwa-Rang Sportsschule i1981, og i 1983 deltog han på et opvisningshold ved VM i Taekwondo.

Siden er det blevet til flere dan-grader. I 2004 opnåede han som den første dansker 7. dan, og d. 29. juli 2013 opnåede han som én af tre danskere 8. dan i Kukkiwon, Korea.

Wandy har ført flere end 80 elever op til det sorte bælte. Af disse er mange blevet ført videre til højere dan-grader. Alene i Midtdjurs og Randers Taekwondoklub, som Wandy Nielsen også er cheftræner for, er der omkring 8 stormestre, dvs. folk med 4. dan og opefter.

Midtdjurs Taekwondoklub har en utrolig stor stabilitet med mange medlemmer og et stort antal sortbælter, som træner flittigt. Dette skyldes ikke mindst, at Wandy står omklædt og fuld af energi hver mandag og torsdag, når klubben træner på Kolind Centralskole. Og skulle det ske, at Wandy Nielsen en sjælden gang ikke kan komme, sørger han altid for, at medlemmer af den øvrige trænergruppe tager over. Træningen har vist kun været aflyst en enkelt gang – på grund af snestorm.